lördag 1 december 2007

Tredje Livet mars – september 07

Förberedelser för tredje livet började på allvar i juni. Sälja lägenheten på fyra rum och kök var steg ett. Priserna i Stockholm hade ju stadigt gått uppåt de senaste åren. En etta på Östermalm toppade då utbudet med osannolika 68.000:- per kvm. Min nedre gräns uppfylldes med råge och utgjorde grundplåten för mitt fortsatta planerande.

1944 ville pappa flytta oss från Ektorp till Tranan. På Gesundaplan stod hyresvärdarna på gatan och erbjöd hugade stockholmare tre månaders fri hyra och nya tapeter bara de valde deras hus. Visserligen mer än sextio år sedan – men ändå!

Vad göra med miljonerna? Avsätta stålar till skatten i februari 2008 var ett måste. Alliansen har ju inte gett klara besked om hur skatten skall beräknas men undan kommer man ju inte.
1:a oktober blev fardag så före dess måste jag skaffa en ny bostad. Det blev två. En tvåa i Santa Ponsa på Mallorca och en tvåa i Linköping.

Min gulliga mäklare Mia som sålde i Stockholm ville hjälpa mig att skaffa en tvåa i Nacka. När hon fick veta mitt köp fällde hon en drömreplik: -”vet du att Linköping inte ligger i Stockholm.”

1 kommentar:

Maja sa...

Du måste ju skriva lite, kram din mellandotter