söndag 23 december 2007

Sex

Erotik och sex Hur viktig är erotiken i ett förhållande? Jag är sextio plus och fortfarande tar sex en stor plats i såväl tankar som handling. Nästan varje okänd dam man slumpvis träffar på – i affären, i busskön, i hissen, på flyget, inte minst på stranden en het dag i juli – väcker känslor. Erotiska känslor. Jag tänker ofta i banor som; undrar om hon är bra i sängen eller henne skulle jag aldrig vilja ligga med eller gärna men hon är alldeles för ung. Och ska sanningen fram så gäller just det för de flesta damer man råkar träffa nu för tiden. Annat förr.
Jag var i Paris med några kompisar i början på 60-talet. Vi skulle deltaga i invigningen av en helt ny byggnad för HEC, franska handelshögskolan. Tre dagar skulle festligheterna pågå. Jag blev kvar i nästan ett år. Hon heter Josette Pelleau.
Vi sprang på varandra sista kvällen. Stannade, tittade djupt i ögonen, tog Metron till Place Pigalle och gick hand i hand hem till Josette. En liten 2:a på Rue Norweige i Montmartre. Vi njöt bägge två av nattens sex och jag är ganska säker på att det blev biljetten till att jag fick bo kvar även om Josette aldrig antydde det.
Au Clarion de Chausseur vid Place du Tertre heter fortfarande caféet som var vårt stamfik. Var i Paris i augusti i år och nostalgifikade självklart där. Kunde heller inte låta bli att fråga kyparn om han kände någon som heter Josette Pelleau. ”När var ni här senast” undrade han. ”Drygt 40 år sen” var mitt svar som fick honom att totalt säcka ihop. ”Jag var inte ens född då” pressade han fram lite hest. Jag såg vad han tänkte, betalade och drog.
Precis som jag hade gjort efter 10 månader med Josette med den skillnaden att jag inte behövde betala något. Fattig student. Fick en bunt med kärleksbrev det närmaste halvåret. Jag sparade dem till dess Elin hittade bunten och brände upp den. Slut på den häftiga och givande upplevelsen. Franska språket gratis och en räcka underbara minnen. Allt detta hände innan jag träffade Elin.


Erotikens betydelse i ett förhållande var frågan. Ett mycket närmare bevis fick jag för två månader sedan. Var i Stockholm för att avsluta mina lägenhetsaffärer och hade hittat Susan, 62, på nätet. Vi träffades över några middagar och uppenbarligen tände hon på mig. Fjärde träffen avslutades med att vi åkte hem till mig. ”Vill gärna se din kvart innan du flyttar”. Efter en stund gick jag på muggen och när jag kom tillbaka låg Susan naken i min säng. Snacka om att bli tagen på sängen. Totalt oförberedd och helt utan prestationskrav funkade även den natten.
Belöningen uteblev inte. Susan bjöd på en finlandsresa i lyxhytt, som vi aldrig lämnade annat än för en delikat trerätters middag. Susan tänker dyka upp här i Santa Ponsa, säger hon.
Det är drygt fyrtio år mellan de här två upplevelserna. Under de åren har jag haft ett antal korta och en riktigt lång, Elin, relation till det täcka könet. Min absoluta uppfattning är att funkar inte sexet så pajar även resten av samlivet. Kel, kramar och smek kan gå som ett substitut en tid – men inte i längden. Keep shagging!

Inga kommentarer: